9.8 C
София
четвъртък, 20 март, 2025 г.

Видове зарядни за електромобили

Не пропускай

Електромобилите постепенно се превръщат в неизменна част от градската среда, което логично повишава интереса към зарядната инфраструктура. Макар преди няколко години темата за електрическите превозни средства и тяхното зареждане да звучеше екзотично в България, днес все по-често виждаме различни зарядни станции, домашни инсталации и даже бързи DC (правотокови) колонки, позиционирани в паркинги и крайпътни обекти. Но какви са видовете зарядни устройства, кои от тях се предлагат на нашия пазар, и как да изберем подходящото решение за нашия електромобил?

На този и други интересни въпроси ни отговарят експертите от автопортала Promobile.bg.

Базови понятия за AC и DC зареждане

Преди да навлезем в конкретните видове зарядни, е важно да разберем фундаменталната разлика между AC (променливотокови) и DC (правотокови) зарядни. Повечето електромобили имат вградени бордови зарядни устройства, които преобразуват променливия ток (AC) от мрежата в постоянен (DC), необходим за батерията.

При AC зареждане (например от домашен контакт или от обществена AC станция), именно бордовото зарядно на автомобила е това, което определя максималната скорост на зареждане. Ако бордовият конвертор е, да речем, 7.4 kW, тогава дори станцията да осигури 22 kW трифазен променлив ток, автомобилът ще приеме максимум 7.4 kW.

Обратно, при DC (правотоковите) зарядни станции преобразуването от AC в DC се извършва извън автомобила – в самата станция. Така ограничението не е толкова свързано с бордовото зарядно, а с това какво позволява батерията и какви са техническите възможности на колонката.

Тези DC станции обикновено са познати като „бързи“ или „супербързи“ зарядни (Fast Charger, Ultra-Fast Charger), тъй като могат да осигурят мощност от 50 kW до 350 kW.

Какво означава това на практика?

За кратък период (понякога 20-30 минути) автомобилът получава достатъчно енергия за стотици километри пробег.

От гледна точка на потребителя, AC зареждането е по-масово и по-достъпно, често използвано за домашни условия и на места, където колата се оставя за по-продължителен паркинг. DC станциите се срещат по-рядко (заради по-високата си цена и сложност), но са ключови за дългите пътувания и „аварийните“ зареждания. Именно това определя различните видове зарядни, които ще обсъдим – от най-обикновения кабел, включващ се в контакт, до мощните публични колонки, позволяващи пълнене за минути.

Домашни решения за зарядни станции

В България мнозина собственици на електромобили разчитат на домашно зареждане – особено ако имат къща с гараж или дори апартамент с паркомясто, където могат да поставят лична станция. Най-популярният (но и най-бавен) метод е свързването с обикновен шуко контакт посредством кабел, който идва с автомобила. Това често се нарича „Зареждане от битов контакт (2.3 kW)“. Скоростта е ограничена до около 10-12 ампера, което е достатъчно за малък ежедневен пробег, но когато батерията е голяма (40-60 kWh например), пълното зареждане може да отнеме цяла нощ или повече.

Ако искате по-висока мощност и по-бързо зареждане, много производители и вносители предлагат т.нар. Wallbox – монтиран на стена или на колче домашен AC заряден модул. Може да е монофазен (7.4 kW) или трифазен (до 11 или 22 kW). Разбира се, автомобилът трябва да поддържа съответната скорост на AC зареждане, за да има смисъл от по-високата мощност. На българския пазар има предложения от фирми като Legrand, Schneider Electric, ABB, Circontrol и други. Някои от тях са „умни“ (smart), с възможност за управление през приложение, мониторинг на потреблението и оптимизация според нощните тарифи.

Цената на един Wallbox в България може да варира от 800-900 лв. за по-елементарен модел до 2000-3000 лв. и нагоре за интелигентни системи с Wi-Fi, RFID карти и др. Сравнително нова тенденция е влизането на китайски производители, които обещават по-бюджетни решения. Важно е да подберете зарядното според елинсталацията на имота, за да не се претовари мрежата. Добрата практика е да се консултирате с електроинженер, който да препоръча подходяща мощност и предпазители.

Полу-публични станции – AC колонки в хотели, супермаркети и офиси

Все по-често из големите градове на страната, както и в курортните зони, се появяват AC зарядни колонки, разположени в търговски центрове, паркинги на супермаркети и хотели. Тези „полу-публични“ устройства обикновено осигуряват от 7 kW до 22 kW, което е значително по-бързо от битов контакт, но не толкова бързо колкото DC зарядните. Предимството е, че водачът може да остави колата си да се зарежда докато пазарува или се настанява в хотела. За три-четири часа автомобилът получава достатъчен заряд за спокойно придвижване из града, без притеснения за батерията.

зареждане на електромобил

У нас има няколко фирми, предлагащи и изграждащи такива станции, вкл. Eldrive, Fines Charging, Kenergy, Schrack и др. Някои работят с мобилни приложения, позволяващи RFID карта или Qr код за стартиране на зареждането. Цените варират – някои хотели и супермаркети го предоставят като безплатна услуга, особено за привличане на клиенти; други таксуват определена сума за kWh или на час. Тези колонки често работят с Type 2 конектор – най-разпространеният стандарт в Европа за AC зареждане.

Бързи DC зарядни

Когато чуете термина „бързо зарядно“ или „fast charger“, вероятно се говори за DC станция. В България тези устройства се срещат основно по главните пътища и магистралите, както и в някои големи градове, където собствениците на електромобили се нуждаят от бързо презареждане в движение. Мощността обикновено е между 50 kW и 150 kW, а в най-новите инсталации – до 350 kW. Разбира се, дали реално ще достигнете тази скорост на зареждане зависи и от автомобила, който може да има ограничение, например 50 kW или 100 kW максимален заряд.

В България, Eldrive е един от основните оператори на такива DC станции, разположени в ключови точки (Shell, OMV, в близост до магистрали и в няколко по-големи търговски центрове). Има и други брандове, като eCars, Kinetik, които се опитват да разширят покритието из страната. За да ползвате една такава станция, често се регистрирате в мобилно приложение или уеб портал, където зареждате баланс и получавате RFID карта за разпознаване. Цената за kWh понякога е по-висока при DC станциите от колкото при AC, но това е нормално, защото операторите трябва да покрият по-големи инвестиции и поддръжка.

Разновидности на конекторите – CCS, CHAdeMO и Type 2

За Европа основният стандарт за DC бързо зареждане е **CCS (Combined Charging System)**, който включва Type 2 част за AC и две допълнителни правотокови пина за DC. Така новите европейски модели електромобили са снабдени с CCS порт. Японските автомобили по-старо поколение (Nissan Leaf, Mitsubishi и др.) може да използват **CHAdeMO**, друг DC стандарт, особено популярен в Азия. Все пак, много от бързите станции у нас са с двоен изход (CCS + CHAdeMO), за да се покрият всички нужди.

При AC зареждане преобладава Type 2 (наричан още „Mennekes“) като официален стандарт в Европа. Някои по-стари модели имат Type 1 (SAE J1772) конектор, което изисква адаптер или специален кабел, но в момента Type 2 определено доминира. Затова при закупуване на зарядно или станция за домашна употреба, задължително проверете дали поддържа Type 2 (особено ако искате да е универсално за бъдещи автомобили).

Предложения за зарядни за електромобили на българския пазар

Говорейки за готови решения, можем да споменем няколко компании и марки, които оперират у нас:

AC стенни зарядни (Wallbox) – тук има предложения от Schneider Electric (серии EVlink), Legrand, ABB (Terra AC wallbox) и още много. Български дистрибутори често ги предлагат с монтаж. Цените започват от около 800 лв. за базов модел до над 2500 лв. за „умен“ вариант с Wi-Fi, отчитане и др.

DC бързи станции – за частния потребител едва ли е рентабилно да закупи такава, но за бизнеси (хотели, фирмени паркинги, комплекси) има опции на ABB, Delta, Efacec. Мощностите най-често са 50 kW, като цените могат да надхвърлят 30–40 хил. лв. Някои фирми предлагат вариант на лизинг, а други търсят финансиране по различни програми за зелена енергия.

По-специализирани решения – някои компании, като Eldrive, Fines Charging или InnoEnergy, предлагат цялостен „пакет“: зарядна станция + софтуер за управление + инсталация. Това решение е удобно за хотел, магазин или офис сграда, които искат да осигурят публичен достъп и да таксуват клиентите. Софтуерът може да отчита колко kWh са доставени, да издава фактури, да отключва зарядната с RFID карти.

Домашни преносими зарядни – има и преносими устройства, които се включват в по-мощен контакт (монофазен или трифазен), и позволяват регулиране на тока. Така човек може да ползва един мобилен кабел, който дава 3.7 kW или 7.4 kW в зависимост от настройката. На българския пазар има модели от Go-eCharger, Juice Booster и други, които са търсени от хора, които често пътуват и не искат да се ограничават с бавния „типов“ кабел.

Има ли държавна подкрепа или програми за инсталация?

В последните години се говори за евентуални схеми за субсидиране на зарядна инфраструктура, но все още в България не е разпространена масова програма, която да покрива част от разходите. Някои общини обаче насърчават инсталирането на обществени станции, като предоставят безплатно място или улеснени процедури за разрешителни.

Инициативите често са локални и индивидуални. Затова, ако сте бизнес, който иска да инсталира бързо зарядно, препоръчва се да проучите местните наредби и евентуално европейски програми, макар да не е сигурно, че ще има специален инструмент. Една част от европейските фондове за зелена трансформация обаче понякога включват редове за „инфраструктура за електромобили“.

Препоръки и перспективи

Пазарът се развива стремглаво, а технологията се усъвършенства. Ако обмисляте изграждане на частна или обществена зарядна точка, по-добре е да инвестирате в решение, което има капацитет за бъдещето – например, ако се очаква повече електромобили с 11 кW или 22 кW AC зареждане. Или, ако имате голям паркинг и искате да сте конкурентни, може да искате DC бързозарядна колонка от 50 кW. Дори и да е по-скъпа първоначално, това може да се изплати чрез привличане на клиенти, особено ако сте хотел, ресторант или голям супермаркет.

Също така наблюдаваме растящ интерес към системи, които комбинират зарядна станция със слънчеви панели и батерии. По този начин, токът, който зарежда електромобилите, може да идва частично или изцяло от възобновяеми източници, което е екологично и финансово изгодно в дългосрочен план. Макар в България да не е масово, все пак има вече няколко такива пилотни проекта, където фермери или хотели комбинират слънчева електроцентрала с електромобилна зарядна станция.

Как да планираме купуването на зарядно

От перспективата на собственик на електромобил – ако все още нямате зарядно вкъщи, можете да започнете с най-обикновената Wallbox инсталация (7.4 kW), която ще е оптимална за ежедневното ви зареждане през нощта. Така ще имате пълна батерия всеки ден без да се притеснявате за публични станции.

Ако живеете в многофамилна кооперация, предизвикателството е по-голямо, тъй като трябва да се осигури достъп до електричество на паркомястото. За това е нужна съгласуваност с етажната собственост, проверка на капацитета на електроинсталацията. Все повече случаи има на „умни“ колективни системи, където няколко собственици на електромобили делят една по-мощна линия, като софтуерът следи да не се надвишава лимитът.

За фирми, има смисъл да разгледате по-мащабен вариант – да се монтират 2-3 AC станции и поне една DC. Това е инвестиция в имидж, привличане на клиенти или стимулиране на служителите, каращи електромобили. На пазара има специализирани услуги, при които оператора изцяло менажира станциите: прави поддръжка, разплащане с клиентите, софтуер, а вие получавате процент от приходите.

Често задавани въпроси

Колко време отнема да заредите една батерия?

При домашни условия (7.4 kW) – за батерия от 40 кWh са нужни 5-6 часа, ако батерията на колата е напълно изтощена. При публична DC станция от 50 kW, можете да достигнете 80% за около 40-50 минути.

Цената за kWh също варира. Домашно зареждане по нощна тарифа може да е доста евтино (около 0.20-0.25 лв./kWh), докато на бърза публична станция може да стигне 1 лв./kWh или повече. Ако имате договор за абонамент, тарифите често падат.

Какъв е живота на кабелите и конекторите?

Тук качеството е ключово – един оригинален Type 2 кабел или CCS конектор е значително по-устойчив, докато евтините китайски реплики могат да се прегряват и да бъдат ненадеждни.

Когато избирате кабел, обръщайте внимание на дебелината на проводниците, сертификациите (CE, TUV) и максималния ампераж, който поддържа.

Перспективи за развитието на зарядната инфраструктура в България

С нарастването на електромобилите, много индикации сочат, че зарядните станции ще се увеличават бързо. Компаниите осъзнават, че наличието на удобна и бърза зарядна инфраструктура е ключ към популяризирането на електрическите возила. Някои вериги супермаркети вече са поставили по няколко AC колонки, а големи вериги бензиностанции се стремят да внедрят DC бързи зарядни. В градовете като София, Пловдив, Варна и Бургас се забелязва все повече инсталация на AC колонки в обществени паркинги.

Същевременно, все още има предизвикателства. Токът в много квартали не е предвиден за десетки електромобили, зареждащи едновременно. Затова ще се наложи постепенно да се разширява капацитетът на мрежата и да се внедряват „умни“ системи за управление на товара (load balancing), при които зарядните станции оптимизират общото потребление, за да не се стигне до претоварване.

Можем да очакваме и развитие на технологията за безжично (индуктивно) зареждане, макар че този вариант все още е в начален етап и изисква специфични вложения в инфраструктурата. За момента, кабелната връзка остава стандартът, но бъдещето вероятно ще предложи повече удобства.

За пълния спектър от зарядни за електромобили накратко

Видовете зарядни за електромобили днес са многообразни – от обикновени домашни кабели, включени в битов контакт, през AC стенни устройства (Wallbox) с различна мощност, до високоскоростни DC станции, способни да „напълнят“ батерията за минути. На българския пазар има богат избор от марки и модели, като важно е всяко решение да бъде съобразено с конкретните нужди и възможности на собственика.

Ако сте индивидуален шофьор с по-малък дневен пробег, вероятно ще се справите с базово домашно зарядно. Ако сте собственик на фирма или хотел, обмислете ползите да предложите AC станция за клиентите или служителите си, дори да помислите за DC бърза колонка, ако искате да се отличите и да сте удобна точка по маршрута. Технологиите непрекъснато се усъвършенстват – с това идват нови модели, по-умни системи и възможности за комбиниране със слънчева енергия. Същевременно, инфраструктурата у нас е на етап бурно развитие, така че очакваме, че в следващите години зарядните за електромобили ще станат още по-видими и достъпни.

Въпреки преходните трудности, свързани с нормативни изисквания, разширение на мрежата и големи разходи за DC станции, мнозина вече възприемат електромобилите не като лукс, а като реална алтернатива за всекидневно шофиране. Спокойното зареждане у дома през нощта елиминира нуждата да обикаляте бензиностанции, а бързите зареждания по пътя гарантират, че дори дългите пътувания стават възможни, макар и с кратки паузи.

В тази реалност, изборът на подходящо зарядно – било то AC или DC, ново или втора употреба, умно или традиционно – се превръща в едно от ключовите решения за всеки, който притежава или планира да притежава електромобил. С правилния подбор и професионален монтаж, това устройство може да ви служи години наред, превръщайки зареждането в удобна, почти незабележима част от вашето всекидневие.

- Реклама -spot_img
- Реклама -Какъв ТВ бокс ще препоръчате?

Най-новото