Ако си падате по старите ленти, значи непременно трябва да изгледате тези пет свежи комедии. Независимо от своят националност, актьорите, които участват в тях са спечелили любовта и признанието на зрителите от цял свят. Като започнем с гениалния френски комик Луи дьо Фюнес, минем през италианеца Тото, руснака Юрий Никулин, американеца Джийн Уайлдър и българина Апостол Карамитев. Все ненадминати титани на комедията, които са преобърнали представата ни за комичното и смешното.
Тази черно-бяла френска комедия на режисьора Жан Жиро е в типичния стил на френския майстор на сатирата Молиер – любовни триъгълници, млади и хитри изкусителки, които ползват всевъзможни похвати, за да прогонят престарелите си обожатели.
В тази комедия Луи дьо Фюнес е в ролята на Леонар Монестие, баща на красивата Патриция, която измисля хитър план, за да се отърве от досадния си четиридесетгодишен обожател Антоан.
Фалшив годеник, покупка на фалшиво петролно находище и едно истинско побъркано семейство – това е есенцеята на тази щура комедия.
„Young Frankenstein“ (Младият Франкенщайн, 1974)
Режисьор е легендарният Мел Брукс, заснел и продуцирал филми като „Дванадесетте стола“, „История на света, Част I“, „Мухата“ и др. Пародията „Младият Франкенщайн“ ни представя внука на скандалния луд учен Франкенщайн, който с цел да не го свързват с дядо му, държи името му да се произнася не Frankenstein, а Fronk-en-steen.
В ролята на младия Франкейнщайн, съвестен лектор в американски университет по медицина, влиза актьорът Джийн Уайлдър. Той получава известие, че в далечна Трансилвания му е завещано имението на стария Франкенщайн и така започва пътешествието му в дълбините на Европа.
„Miseria e nobiltà“ (Мизерия и благородство, 1954)
Филм на знаменитият италиански режисьор Марио Матоли. Тук навлизаме в традициите и сюжетните линии на италианската комедия дел арте. В актьорския състав влизат звездите Тото̀ и София Лорен. Писателят Дон Феличе (Тото) и фотографът Дон Паскуале са първи приятели, които живеят в крайна бедност. Един ден младият маркиз Еудженио потропва на вратата им с примамливо предложение. Маркизът е лудо влюбен в красивата балерина Джема (София Лорен), дъщеря на замогнал се бивш готвач, но родителите му са против този неравностоен брак. Еуджениео решава да поиска ръката й, но тази работа не става без участието на родителите. Така му хрумва идеята да премени бедняците Дон Феличе и Дон Паскуале и да ги представи за свои баща и чичо.
„Бриллиантовая рука“ (Диамантената ръка, 1968)
Филмът е дело на руския режисьор, сценарист и актьор Леонид Гайдай, създал едни от най-знаменитите руски комедии на своето време. Лентата представя перипетиите на скромния руски труженик Семьон Семьонич, който с круизен лайнер се отправя на почивка до Турция, където се подхлъзва и навяхва ръката си.
По стечение на обстоятелствата, именно в гипса на неговата ръка контабандисти решават да скрият незаконно пренесени диаманти и злато. Филмът е обявен за една от най-добрите руски комедии за всички времена.
„Специалист по всичко“, 1962
Ето и една родна комедия, чийто сценарий е написан от самия Павел Вежинов и режисирана от Петър Василев-Милевин, заснел редица стари, но златни български ленти („Кит“, „Баш майсторът“ и др.). Това е свежа и забавна комедия от грешки и недоразумения и поврати. В главните роли на Апостол и Спиро виждаме Апостол Карамитев и Георги Калоянчев, а в една от сцените се появява и Стоянка Мутафова, в ролята на фризьорката, имаща лошия късмет да пратят зъболекаря Апостол да ремонтира жилището й. Той е назначен на длъжността „специалист по всичко“, след като отказва да напусне столицата и да отиде във Вълчи дол, където е назначен по специалността си. Така решава да се захване със занаяти, от които хал хабер си няма, а като добавим и конфузните ситуации с двете Нели, в които са влюбени нашите герои, се получава един водовъртеж от весели и комични ситуации.