Последният кораб „Кралица Елизабет“ – трето поколение океански лайнери, беше кръстен на истинската Кралица Елизабет в Саутхемптън в понеделник. Корабът струва 634 милиона долара и е третият и последен кораб на компанията „Cunard“ за последното десетилетие. Днес той тръгва на пътешествие.
Ще бъде запълнен почти пълният максимум от пътници – 2 094 човека. Билетите за пътуването са били продадени преди около 18 месеца само за 29 минути и 29 секунди.
Този кораб е доста по-различен от предната версия – „Кралица Елизабет 2“, който се повреди преди две години и беше изпратен в Дубай, където е превърнат в хотел. Тук ги няма вълнообразните тавани, които придаваха на кораба изискания стил на 70-те.
Корабът QE3 (Кралица Елизабет 3 или просто Кралица Елизабет – QE), както и първият лайнер от тази серия, се придържа стриктно към характерните за „Cunard“ дизайн и размери и е горе-долу толкова голям, колкото кораба „Кралица Виктория“ от 2007 г. В дизайна са използвани дървени облицовки в стил Art Deco и различни форми в таваните, перилата и целия интериор.
В центъра на кораба се намира огромна дървена инсталация, която предшества голямото фоайе. Инкрустираното дърво, което обрисува оригиналния лайнер QE – лайнер от Втората Световна война, е направен от единствения племенник на кралица Елизабет – Дейвид Линли – син на покойната принцеса Маргарет и фотографа Лорд Сноуден. Въпреки че няма знатен произход, изтънчената дървесина е доста впечатляваща.Също в голямото лоби, срещу инкрустираното дърво, се намира официалният портрет на кралицата, нарисуван от най-младата художничка, някога рисувала монарх – Изобел Пийчи. Кралицата е позирала на Пийчи три пъти. Художничката няма собствено студио и е завършила портрета в къщата на майка си.
Като кораб, който до голяма степен взаимства от плавателните традиции преди 170 години, (корабите на „Cunard“ не са снабдени с актуалните камбани и свирки), на QE има само една голяма камбана, когато някога е стояла на палубата на QE2, а сега е изложена в Commodore’s Club. Дизайнерите са наблегнали на повече места за отдих и разговори на чаша шампанско.
Вижте също: Най-интересните кораби в историята
Известният готвач Тод Инглиш, който е бил и на други кораби на „Cunard“ – „Кралица Мари 2“ и „Кралица Виктория“, не отговаря за кухнята на QE. Вместо него с тази задача се е заел главният готвач Жан-Мари Цимерман (на снимката горе), който ще ръководи кухнята на ресторантите на кораба – „The Verandah“ и изискания френски ресторант.
Други хранителни стандарти на „Cunard“ регламентират обслужване на клиентите според класата, в която са настанени – Britannia за трета класа, Princess Grill за втора класа и Queens Grill за първа класа. Всъщност по-голямата част от кораба се подчинява на стандартите на „Cunard“, включително залата на две нива – Queens Room за танци с жива музика, the Royal Arcade – за пазаруване и the Golden Lion – традиционен британски пъб.
Една характеристика, останала от оригиналния кораб QE е the Garden Lounge – залата със стъклен покрив в най-горната част на кораба. През деня тя играе ролята на бар и фоайе, обслужващи плувните басейни, а през нощта може да бъде клуб за развлечения и танци, с достъп към палубата.
Съвсем в стила на „Cunard“, на кораба има театрална трупа, която представя мюзикъли и пиеси. С оглед на това какви клиенти очаква да посреща корабът, той не е снабден с много удобства за деца. По принцип семействата там не са обичайните посетители.
Стаите не са нищо специално, въпреки че мястото е съвсем достатъчно. Дори най-пищният апартамент – the Grand, е доста умерено обзаведен. Няма голямо пиано, но вместо това има голямо пространство с много мебели – мозайка над ваната, голям гардероб и тераса. Само 162 от общо 1046 стаи са в каюти. Докато QE2 няма каюти с тераси, новият QE има 572 такива и то само в стандартния клас Britannia.
Този кораб е доказателство за постиженията на корабната индустрия за последните 30 години. Новият QE може да носи някои характеристики, които връщат миналото, но той е много модерен кораб. Кораб, който напомня за традициите, но не е изцяло традиционен.